Cursus Werken aan technische projecten

Cursusduur

2 dagen

Locatie

Utrecht

In deze cursus projectmatig werken leer je inzicht te krijgen in de methodiek van het projectmatig werken. Je leert wat jouw rol is binnen een project en hoe je succesvol kunt bijdragen aan het projectresultaat. De duur van de cursus projectmatig werken is twee dagen en tussen beide dagen maak je zelfstandig een praktijkopdracht. De cursus ‘Werken aan technische projecten’ is hiermee zeer praktijkgericht; ook tijdens de lesdagen krijg je voldoende ruimte om vraagstukken uit je eigen werkpraktijk in te brengen. Tegelijkertijd wordt de theorie van het projectmatig werken behandeld.

In deze cursus projectmatig werken wordt het projectmatig werken benaderd vanuit een aanpak die in de bouwen de disciplines die daarmee samenhangen het meest wordt gebruikt. De cursus is dan ook uitermate geschikt voor personen die als projectmedewerker werkzaam zijn in (ver)bouw, beheer, onderhoud, installatietechniek etc.

Ben je eindverantwoordelijk voor het realiseren van een project volgens de vooraf gestelde eisen en stuur je een projectteam aan? Dan is de cursus ‘Leiding geven aan technische projecten’ wellicht interessant voor jou.

De cursus is geschikt voor personen die als projectmedewerker werkzaam zijn in (ver)bouw, beheer, onderhoud, installatietechniek etc.

Na het volgen van de training ‘Werken aan technische projecten’:

  • Heb je inzicht in de methodiek van projectmatig werken;
  • Weet je wat je rol is binnen een project en hoe jij succesvol kunt bijdragen aan het projectresultaat;
  • Kun je projectmatig werken toepassen in je dagelijkse werkzaamheden.

Tijdens de cursus worden de volgende onderwerpen behandeld:

Dag 1

  • Opening, doelstelling en programma
  • Kennismaking, ervaring met werken in projecten, verwachtingen en managen verwachtingen
  • Praktijksimulatie projectmatig werken ‘Het balletje’. Nabespreking met verwijzing naar de verschillende onderdelen/aandachtspunten
  • Inleiding projectmatig werken
  • De projectendriehoek als denkkader
    • Aanleiding – Faseren – Beheersen – Beslissen – Lessons learned
    • Beheeraspecten (K -G – T- O – I / C – R)
  • Opdracht in subgroepen ‘Projectendriehoek in eigen praktijk’ (overeenkomsten, verschillen, wat werkt goed / minder goed)
  • Beheersaspect Kwaliteit
  • Beheersaspect Geld (3-B model: Begroten – Budgetteren – Bewaken). Kosten ontwikkeling in de loop van het project
  • Beheersaspect Tijd. Planning als sturingsinstrument
  • Opdracht planning maken en nabespreking
  • Bekertjesoefening (Interpretatie opdracht en regelkring -> bijsturen)
  • Uitleg praktijkopdracht en evaluatie dag 1

Dag 2

  • Beantwoorden vragen n.a.v. dag 1
  • Quiz (opwarmen – opfrissen – herhalen)
  • Terugkoppeling praktijkopdrachten + lessons learned
  • Beheeraspect Organisatie (rollen: verantwoordelijkheden – bevoegdheden – taken – middelen) VBTM-matrix toelichten
  • Opdracht in subgroepen: uitwerken rollen opdrachtgever – projectleider – projectmedewerker
  • Beheersaspect Risico’s (R = K x Effect). Relatie met andere beheersaspecten. Doelen Risicoanalyse
  • Beheersaspect Informatie/ Communicatie (binnen project en met omgeving project)
  • Plan van Aanpak: Doel en opzet
  • Eindopdracht in subgroepen: Plan van Aanpak maken van een project van één van de groepsleden. Alle onderdelen van de training krijgen er een plaats in.
  • Vragenronde en evaluatie

 

  • Voor wie

    De cursus is geschikt voor personen die als projectmedewerker werkzaam zijn in (ver)bouw, beheer, onderhoud, installatietechniek etc.

  • Leerdoelen

    Na het volgen van de training ‘Werken aan technische projecten’:

    • Heb je inzicht in de methodiek van projectmatig werken;
    • Weet je wat je rol is binnen een project en hoe jij succesvol kunt bijdragen aan het projectresultaat;
    • Kun je projectmatig werken toepassen in je dagelijkse werkzaamheden.

  • Programma

    Tijdens de cursus worden de volgende onderwerpen behandeld:

    Dag 1

    • Opening, doelstelling en programma
    • Kennismaking, ervaring met werken in projecten, verwachtingen en managen verwachtingen
    • Praktijksimulatie projectmatig werken ‘Het balletje’. Nabespreking met verwijzing naar de verschillende onderdelen/aandachtspunten
    • Inleiding projectmatig werken
    • De projectendriehoek als denkkader
      • Aanleiding – Faseren – Beheersen – Beslissen – Lessons learned
      • Beheeraspecten (K -G – T- O – I / C – R)
    • Opdracht in subgroepen ‘Projectendriehoek in eigen praktijk’ (overeenkomsten, verschillen, wat werkt goed / minder goed)
    • Beheersaspect Kwaliteit
    • Beheersaspect Geld (3-B model: Begroten – Budgetteren – Bewaken). Kosten ontwikkeling in de loop van het project
    • Beheersaspect Tijd. Planning als sturingsinstrument
    • Opdracht planning maken en nabespreking
    • Bekertjesoefening (Interpretatie opdracht en regelkring -> bijsturen)
    • Uitleg praktijkopdracht en evaluatie dag 1

    Dag 2

    • Beantwoorden vragen n.a.v. dag 1
    • Quiz (opwarmen – opfrissen – herhalen)
    • Terugkoppeling praktijkopdrachten + lessons learned
    • Beheeraspect Organisatie (rollen: verantwoordelijkheden – bevoegdheden – taken – middelen) VBTM-matrix toelichten
    • Opdracht in subgroepen: uitwerken rollen opdrachtgever – projectleider – projectmedewerker
    • Beheersaspect Risico’s (R = K x Effect). Relatie met andere beheersaspecten. Doelen Risicoanalyse
    • Beheersaspect Informatie/ Communicatie (binnen project en met omgeving project)
    • Plan van Aanpak: Doel en opzet
    • Eindopdracht in subgroepen: Plan van Aanpak maken van een project van één van de groepsleden. Alle onderdelen van de training krijgen er een plaats in.
    • Vragenronde en evaluatie

     

  • Data & kosten